„W społeczeństwie jest na ten temat zdecydowanie za cicho”
Kampania „OnkoAlert” jest prowadzona w ramach programów społecznych Fundacji „Zwolnieni z Teorii”. W ramach kampanii młodzi działacze publikują posty o tematyce onkologicznej na portalach Facebook oraz LinkedIn. Rozpowszechniane w ramach kampanii informacje są zgodne z aktualną wiedzą medyczną i konsultowane z lekarzami onkologami oraz naukowcami udzielającymi się w Krajowym Funduszu na rzecz Dzieci oraz Collegium Invisible.
– Na prowadzenie kampanii o tematyce onkologicznej zdecydowaliśmy się dlatego, że w społeczeństwie jest na ten temat zdecydowanie za cicho. A nie powinno, bo liczby są przytłaczające – ponad milion Polaków leczy się onkologicznie – przyznają twórcy kampanii.
Na profilu kampanii umieszczają posty tematyczne dotyczące onkologii, m.in.:
• OnkoAnkietę czyli badanie stanu wiedzy uczniów i pracowników zielonogórskich liceów;
• O leczeniu nowotworów, czyli ogólne informacje na temat możliwych terapii;
• U źródeł kancerogenezy, czyli informacje na temat przyczyn złośliwej transformacji komórki zdrowej w nowotworową;
• Posty na temat możliwych badań diagnostycznych, najpowszechniej występujących nowotworów, wirusów onkogennych;
• OnkoBiblioteczkę czyli serię recenzji książek o tematyce (około)nowotworowej.
„Chcemy pokazać, że profilaktyka jest zdecydowanie lepszą opcją niż leczenie”
Jak piszą w jednym z postów: – Chcemy (…) zwiększyć Waszą świadomość i pokazać, że profilaktyka jest zdecydowanie lepszą opcją niż leczenie. Pragniemy także propagować uczestnictwo w badaniach przesiewowych oraz zachęcać do diagnostyki, ponieważ wczesne wykrycie choroby (nie tylko nowotworowej) daje większe szanse na relatywnie proste i skuteczne leczenie.
Kierownik projektu, Wiktor Bortnowski od dwóch lat jest stypendystą Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci. Dzięki pomocy tego stowarzyszenia miał możliwość udziału m.in. w stażu w Laboratorium Sygnalizacji Molekularnej i Komórkowej w Centrum Nowych Technologii Uniwersytetu Warszawskiego. Współpracował także ze Stowarzyszeniem Studentów i Absolwentów Wydziału Chemicznego Politechniki Warszawskiej „Klatrat”, dzięki czemu odbył staż w laboratoriach Politechniki. W ramach projektu prowadził badania dotyczące nowotworów skóry.
Przedsięwzięcie wspiera szerokie grono osób kibicujących młodym twórcom kampanii. Są to wspomniani wcześniej naukowcy działający w KFnrD oraz Collegium Invisible, a także ich szkoła (V Liceum Ogólnokształcące im. Krzysztofa Kieślowskiego), osoby prywatne czy znane szerzej w przestrzeni publicznej, jak aktor Mateusz Damięcki, który został ambasadorem „OnkoAlertu”.
– Mamy nadzieję, iż nasze działania pozwolą nam dołożyć swoją małą cegiełkę do walki z rakiem – stwierdzają licealiści.
My zaś jesteśmy tego pewni. Projekt ten, wraz z Onkofundacją Alivia, objęliśmy swoim patronatem.
Zachęcamy do odwiedzenia profili kampanii OnkoAlert w serwisach:
Źródło: Informacja prasowa