Jak rozmawiać z pacjentem?
Kongres EHA 2025 to największe wydarzenie hematologiczne w Europie. Przyciąga on uwagę nie tylko lekarzy, ale i coraz większej grupy pacjentów, którzy są zaangażowani w organizację kongresu od podstaw. Planują wydarzenia, sugerują tematy spotkań, a nawet je współprowadzą. Dzięki sporemu udziałowi pacjentów często dochodzi do dialogu pomiędzy nimi a personelem medycznym. W jaki sposób go prowadzić? Barbara Leonardi wyróżnia trzy zasady, którymi warto się kierować w komunikacji. Są to:
- transparentność, żeby chory czuł się w pełni komfortowo,
- dialog, aby nie pozostawiać żadnych pytań bez odpowiedzi i rozwiewać wszelkie wątpliwości,
- prosty język, ponieważ nie każdy pacjent posiada wiedzę medyczną, istotne jest przekazywanie informacji bez zbędnych komplikacji, w języku przystępnym dla każdego.
Dlaczego warto uczestniczyć w Kongresie EHA z perspektywy pacjenta?
Potencjalne korzyści dla pacjenta, który zdecyduje się na uczestnictwo w Kongresie EHA, Barbara Leonardi dzieli na dwie kategorie:
- Kongres EHA to doskonała okazja do zdobycia wiedzy i poznania najnowszych osiągnięć medycznych,
- Zwiększanie jakości dialogu pomiędzy lekarzem i pacjentem.
Świadoma praca nad dialogiem zwiększa wyczulenie lekarzy na potrzeby pacjentów i poprawia relację z badanymi, co widoczne jest podczas różnych sesji odbywających się na Kongresie EHA.
Zapraszamy do wysłuchania wypowiedzi Barbary Leonardi, Prezesa Zarządu Myeloma Patients Europe, by szerzej poznać jej wskazówki dotyczące komunikacji z chorymi.
Materiał powstał w czasie Kongresu EHA2025, który odbył się w dniach 12-15 czerwca 2025 r. w Mediolanie.
Relacje ze Zjazdu w Mediolanie była możliwa dzięki wsparciu: GSK, Novartis, Pfizer, Roche, Servier.