Źródłem praw pacjenta są podstawowe prawa człowieka, mające na celu m.in. zapewnienie ochrony indywidualnej pacjentów, jak również regulowanie relacji w systemie opieki zdrowotnej. Podczas webinaru ekspertki podkreśliły istotę praw pacjenta, ich funkcje, cele oraz możliwości, jakie płyną z ich świadomego stosowania.
Korzyści płynące z korzystania z praw pacjenta
Świadomość posiadania i znajomości praw pacjenta umożliwia choremu sprawowanie kontroli nad procesem leczenia, umożliwiając przy tym jego aktywne uczestnictwo w planowaniu i realizowaniu zaproponowanych przez lekarza terapii.
Wśród zebranych w katalogu praw pacjenta do istotnych w trakcie leczenia praw pacjenta należą:
- Prawo wyboru świadczeniodawcy.
Pacjent ma prawo wybrać placówkę medyczną (lekarza, poradnię, szpital), która najbardziej odpowiada jego potrzebom – może to być placówka z krótszym czasem oczekiwania w kolejce, w dogodnej lokalizacji lub wzbudzająca jego zaufanie. Termin badania w pobliskich ośrodkach można sprawdzić, np. w Informatorze o Terminach Leczenia.
- Prawo do drugiej opinii medycznej.
Pacjent ma prawo żądać od swojego lekarza zasięgnięcia opinii innego specjalisty. Lekarz ma prawo odmówić, jeśli uzna to za bezzasadne, ale zarówno prośba, jak i ewentualna odmowa z uzasadnieniem, powinny zostać odnotowane w dokumentacji medycznej pacjenta.
R. pr. Marta Tyblewska-Lenard: „Lekarz nie może się sprzeciwić temu, aby chory sam zasięgnął opinii, czyli w sytuacji, w której pacjent przychodzi do swojego lekarza i mówi, że ma wątpliwości, że chciałby przyjętą metodę leczenia np. skonsultować z innym specjalistą, to lekarz prowadzący nie może tego absolutnie zabronić. Co więcej, na życzenie pacjenta powinien taką konsultację ułatwić”.
Zapraszamy do obejrzenia nagrania, w którym szczegółowo wyjaśnione są najważniejsze prawa przysługujące pacjentom.