Celem zmiany jest jeszcze skuteczniejsze wsparcie pacjentów w dostępie do informacji, rozwiązywanie problemów związanych z opieką zdrowotną, szybkie wsparcie w sytuacjach krytycznych czy edukacja w zakresie praw pacjenta. Działania interwencyjne są podejmowane przez Infolinię w sprawach, które wymagają natychmiastowego działania, zwłaszcza w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia, szczególnie uwzględniając wsparcie kobiet w ciąży, osób starszych, niepełnosprawnych, dzieci, a także w sytuacjach wskazujących na wysokie zagrożenie naruszenia praw pacjenta.
"Jako Rzecznik Praw Pacjenta powołany zostałem do pomocy pacjentom i z tego obowiązku staram się wywiązywać jak najlepiej. Dlatego podjąłem skuteczne działania mające na celu uzyskanie środków finansowych, niezbędnych do realizacji naszego wspólnego celu, aby pacjenci mogli uzyskać niezbędną pomoc o każdej porze dnia i nocy, w sytuacjach nagłych, w których często ich życie lub zdrowie tego wymaga. Jestem przekonany, że uruchomienie całodobowej infolinii to kolejny krok ku poprawie jakości opieki zdrowotnej oraz zwiększeniu dostępności informacji dla pacjentów. Zachęcam pacjentów do korzystania z naszego doświadczenia i wsparcia" - stwierdził Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta.
Kontaktując się z Infolinią Rzecznika Praw Pacjenta, uzyskać można informacje o:
- prawach, jakie przysługują pacjentom, w tym przysługujących w konkretnej opisanej przez pacjenta sprawie;
- sposobach rozwiązania zgłaszanego problemu m.in. wskazuje praktyczne wskazówki i działania, które warto podjąć dochodząc swoich praw;
- instytucjach lub urzędach, do których można zgłosić skargę lub które w ramach swoich kompetencji mogą rozwiązać problem;
- pomaga rozwiać wątpliwości odnośnie ewentualnego naruszenia praw pacjenta;
- zasadach korzystania ze świadczeń;
- szczególnych uprawnieniach do świadczeń opieki zdrowotnej;
- drogach dochodzenia odszkodowania i zadośćuczynienia.
Infolinia jest dostępna pod bezpłatnym numerem telefonu: 800 190 590, natomiast dla połączeń z zagranicy oraz osób, które mają zablokowane połączenia z numerów 800 xxx xxx, funkcjonuje numer: 22 688 05 00.
Telefoniczna Informacja Pacjenta, która łączy ogólnopolską infolinię Rzecznika Praw Pacjenta z infolinią Narodowego Funduszu Zdrowia, jest gwarancją uzyskania szybkich, kompleksowych i przejrzystych informacji dotyczących praw pacjenta oraz funkcjonowania systemu ochrony zdrowia w Polsce.
Źródło: www.gov.pl/web/rpp