Podejrzewasz zakażenie koronawirusem? Samodzielnie zapisz się na test w kierunku SARS-CoV-2
Jeśli podejrzewasz, że Twój zły stan zdrowia jest spowodowany zakażeniem koronawirusem lub jeśli miałeś kontakt z osobą zakażoną, zapisz się na test w kierunku SARS-CoV-2 przez internet.
Formularz on-line składa się z kilku pytań dotyczących m.in. kontaktów z osobami zakażonymi wirusem SARS-CoV-2 oraz objawów, które mogą świadczyć o rozwijającej się chorobie. Twoje odpowiedzi pomogą określić, czy istnieje ryzyko, że zakaziłeś się koronawirusem.
Kiedy okaże się, że powinieneś wykonać test diagnozujący, możesz:
- zamówić rozmowę z konsultantem Domowej Opieki Medycznej (numer telefonu 22 735 39 40), który zleci Ci wykonanie testu albo
- zapisać się na wymaz przez internet. Potrzebujesz do tego Profilu Zaufanego.
WAŻNE!
Na test w kierunku koronawirusa możesz zapisać również swoje dziecko. Z formularza online mogą skorzystać także współdomownicy osoby zakażonej SARS-CoV-2, którzy mimo szczepienia lub posiadania statusu ozdrowieńca, muszą poddać się testowi na obecność koronawirusa.
- Zapisz się na test PCR w kierunku koronawirusa
- Możesz też wykonać szybki test antygenowy, bez skierowania (o tym niżej)
Zlecenie na test w gabinecie prywatnym
Na test na koronawirusa może skierować Cię też lekarz, który nie ma umowy z NFZ, ale korzysta z aplikacji gabinet.gov.pl.
Zlecenie na test i co dalej?
W momencie zlecenia testu na obecność wirusa SARS-CoV-2 zostajesz objęty kwarantanną. W czasie kwarantanny nie opuszczaj swojego miejsca pobytu. Jesteś zwolniony z kwarantanny na czas przejazdu do punktu pobrań i powrotu do miejsca pobytu.
Gdy samodzielnie nie możesz dostać się do punktu pobrań wymazów, Twój lekarz POZ może wezwać do Ciebie karetkę wymazową. Wymaz zostanie pobrany w miejscu Twojego pobytu.
Punkty pobrań wymazów
Zostałeś skierowany na test wykrywający koronawirusa? Wykonasz go bezpłatnie w dowolnym punkcie pobrań wymazów. W Polsce takich punktów jest już ponad 800.
Po zleceniu badania otrzymasz wiadomość SMS z systemu eKolejka, kiedy i gdzie powinieneś się zgłosić, aby jak najszybciej wykonać test blisko miejsca swojego pobytu i uniknąć czekania w dużej grupie pacjentów.
Otrzymasz wiadomość SMS z systemu eKolejka, w której znajdziesz link do tzw. Indywidualnej Strony Pacjenta. Na stronie system zaproponuje Ci termin i miejsce badania. Możesz je potwierdzić lub odrzucić. W przypadku odrzucenia zaproponowanego terminu i miejsca pobrania wymazu samodzielnie wyszukujesz inny, dogodny dla siebie dzień, godzinę i miejsce pobrania wymazu.
Szybki test antygenowy bez skierowania
Możesz również wykonać bezpłatny test antygenowy w aptece, laboratorium diagnostycznym lub w mobilnym punkcie wymazowym.
WAŻNE!
Do wykonania testu antygenowego nie potrzebujesz skierowania.
Wynik poznasz na miejscu. Znajdziesz go także, jak w przypadku testu PCR, w Internetowym Koncie Pacjenta i w aplikacji mojeIKP.
Wynik testu na koronawirusa
- POZYTYWNY: oznacza, że jesteś zakażony koronawirusem. Twoja kwarantanna automatycznie zmienia się w izolację. Izolacja trwa 10 dni*, licząc od dnia uzyskania pozytywnego wyniku testu na obecność wirusa SARS-CoV-2.
Skontaktuj się ze swoim lekarzem POZ, który oceni Twój stan zdrowia i ustali leczenie. Umów się na teleporadę. Możesz też skorzystać z monitoringu Domowej Opieki Medycznej (o tym niżej). - NEGATYWNY: oznacza, że nie jesteś zakażony koronawirusem. Gdy otrzymasz wynik negatywny, zostajesz zwolniony z kwarantanny.
* Od 2 lutego 2022 r. izolacja m.in. dla osób wykonujących zawód medyczy i żołnierzy trwa 7 dni od pierwszego pozytywnego wyniku testu na koronawirusa. W piątej dobie izolacji osoby te mogą wykonać ponownie test na koronawirusa. Negatywny wynik testu oznacza zakończenie izolacji.
Sprawdź wynik testu
Wynik testu w kierunku koronawirusa możesz sprawdzić w Internetowym Koncie Pacjenta (IKP).
Jeśli nie masz IKP i profilu zaufanego wynik testu otrzymasz online, po wypełnieniu krótkiego formularza.
WAŻNE!
Wgląd do wyniku testu na obecność wirusa SARS-CoV-2 ma także Twój lekarz POZ i laboratorium, które przeprowadzało analizę wymazu.
Poradnie POZ
Skontaktuj się z poradnią Podstawowej Opieki Zdrowotnej (POZ). Poinformuj osobę w rejestracji, że:
- podejrzewasz zakażenie koronawirusem,
- jesteś na kwarantannie lub
- miałeś kontakt z osobą zakażoną koronawirusem.
Poradnie POZ przyjmują od poniedziałku do piątku, w godzinach 8:00-18:00.
W zależności od Twojego stanu zdrowia, konsultacja może mieć formę:
- teleporady,
- wizyty stacjonarnej w gabinecie lekarza POZ lub
- wizyty medyka w domu chorego.
WAŻNE!
Jeśli lekarz POZ podejrzewa zakażenie koronawirusem, może skierować Cię na test wykrywający SARS-CoV-2.
Nocna i świąteczna opieka zdrowotna, gdy Twój lekarz rodzinny nie pracuje
Gdy czujesz się źle wieczorem (po godz. 18:00) lub w weekend czy dzień świąteczny, wtedy skontaktuj się z najbliższą placówką nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej (NiŚOZ), gdzie otrzymasz niezbędną pomoc medyczną w razie nagłego zachorowania.
Placówki NiŚOZ przyjmują:
- od poniedziałku do piątku, w godzinach 18:00-8:00 rano kolejnego dnia,
- w soboty, niedziele i święta przez całą dobę.
W zależności od Twojego stanu zdrowia, konsultacja może mieć formę:
- teleporady,
- wizyty stacjonarnej w gabinecie NiŚOZ lub
- wizyty medyka w domu chorego.
WAŻNE!
Jeśli lekarz podejrzewa zakażenie koronawirusem, może skierować Cię na test wykrywający SARS-CoV-2.
Teleplatforma Pierwszego Kontaktu. Wystarczy zadzwonić lub wypełnić formularz
W nocy, w weekendy i święta, czyli poza godzinami pracy poradni Podstawowej Opieki Zdrowotnej, możesz skorzystać również z Teleplatformy Pierwszego Kontaktu (TPK). TPK to odpowiednik nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, tyle że przez telefon.
Wystarczy, że zadzwonisz pod bezpłatny numer 800 137 200 lub wypełnisz formularz online.
Z Teleplatformy Pierwszego Kontaktu skorzystasz:
- od poniedziałku do piątku, w godzinach 18:00-8:00 rano kolejnego dnia,
- w soboty, niedziele i święta przez całą dobę.
- Dowiedz się więcej o Teleplatformie Pierwszego Kontaktu
WAŻNE!
Lekarz dyżurujący na Teleplatformie Pierwszego Kontaktu może skierować Cię na test wykrywający SARS-CoV-2.
Program DOM – Twoje domowe centrum monitoringu zdrowia
Program Domowa Opieka Medyczna umożliwia monitoring Twojego zdrowia, gdy jesteś chory na COVID-19, ale nie wymagasz leczenia w warunkach szpitalnych.
Do kontroli Twojego zdrowia służy pulsoksymetr, niewielkie urządzenie, które mierzy saturację czyli poziom natlenienia krwi. Wystarczy, że nałożysz go na palec i połączysz ze specjalną aplikacją, którą instalujesz w swoim telefonie. Możesz też zgłaszać wyniki pomiarów przez infolinię.
Pulsoksymetr trafia do Ciebie bezpłatnie. Gdy ukończyłeś 55 lat, automatycznie kwalifikujesz się do programu i otrzymujesz urządzenie do domu pocztą. Jeśli jeszcze nie masz 55 lat, możesz zamówić pulsoksymetr przez internet lub przez kwalifikację przeprowadzoną przez lekarza POZ.
W razie niepokojących wyników zadzwoni do Ciebie konsultant i jeśli będzie taka potrzeba, umówi konsultację telemedyczną z lekarzem.
Pogotowie ratunkowe (Ratownictwo medyczne)
Jeśli Twój stan nagle się pogorszy i sytuacja będzie zagrażała Twojemu życiu lub zdrowiu, zadzwoń pod numer alarmowy 999 lub 112.
WAŻNE!
Jeśli podejrzewasz u siebie zakażenie koronawirusem lub jesteś zakażony, koniecznie poinformuj o tym dyspozytora, który przyjmuje Twoje zgłoszenie.
Bezpłatna infolinia NFZ
Pod numerem 800 190 590, bezpłatnie i przez całą dobę, otrzymasz wszystkie, niezbędne informacje o postępowaniu w przypadku zakażenia koronawirusem.
Konsultanci podpowiedzą m.in. gdzie znajdziesz:
- najbliższy punkt nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej,
- punkt wymazowy w Twojej okolicy oraz
- doradzą, jak skontaktować się ze szpitalem.
Zaszczep się przeciw COVID-19
Zadbaj o ochronę przeciwko COVID-19. Szczepienie chroni przed ciężkim przebiegiem choroby. Od ręki możesz przyjąć szczepionkę w blisko 8 tysiącach punktów szczepień, które działają w różnej formie (stacjonarnej, wyjazdowej, mobilnej).
Zarejestruj się na szczepienie przez:
- Internetowe Konto Pacjenta,
- bezpłatną i całodobową infolinię pod numerem 989,
- SMS wysłany na numer 664 908 556 lub 880 333 333 o treści: SzczepimySie,
- aplikację mobilną MojeIKP,
- wybrany punkt szczepień.
- Znajdź najbliższy punkt szczepień przeciwko COVID-19 [MAPA]
Źródło: nfz.gov.pl