Ostre białaczki dziecięce - aktualności

10.08.2017 / mk/hematoonkologia.pl / Edukacja - ostre białaczki dziecięce

Przeżycie na nowotwory krwi u dzieci – analiza światowych rejestrów

Różnice w dostępie do opieki zdrowotnej w różnych krajach świata mają swoje odzwierciedlenie w różnicach w przeżyciu chorych na poszczególne choroby nowotworowe.

24.07.2017 / dr I. Olejnik / Edukacja - ostre białaczki dziecięce

Młodzi wyleczeni z ostrej białaczki limfoblastycznej wieku dziecięcego (ALL) - przewlekły stan zapalny i przyśpieszone starzenie komórek

Poprawa wyników leczenia nowotworów wieku dziecięcego jest jednym z największych sukcesów współczesnej medycyny, a współczynnik wyleczalności nowotworów w tej grupie wiekowej często przekracza 75%.

13.07.2017 / Jacek Janik / Rynek Zdrowia / Edukacja - ostre białaczki dziecięce

Biopsja szpiku u dzieci. Kiedy i jak znieczulać, żeby nie bolało?

Zespół konsultanta krajowego opracuje wytyczne dotyczące znieczulania dzieci do biopsji szpiku. Temat wywołała wpisem na forum jedna z matek chorego dziecka, która zadała proste pytanie: Czy Wasze dzieci miały robiony zabieg w znieczuleniu ogólnym?

11.07.2017 / dr hab. M. Cioch / Edukacja - ostre białaczki dziecięce

Klofarabina z busulfanem w kondycjonowaniu przed alloHSCT u chorych na ALL

Transplantacja allogeniczna komórek krwiotwórczych (allogeneic hematopoietic stem cell transplantation, HSCT) jest metodą, która może doprowadzić do wyleczenia chorego na ostrą białaczkę limfoblastyczną (acute lymphoblastic leukemia, ALL), ale niestety wiąże się z częstym występowaniem poważnych powikłań. Ocenia się, że śmiertelność niezwiązana z nawrotem (nonrelapse mortality, NRM) u chorych na ALL, poddanych HSCT po kondycjonowaniu z użyciem napromieniania całego ciała (total body irradiation, TBI), co jest nadal postępowaniem standardowym wynosi 20-45%.

4.07.2017 / hematoonkologia.pl / Edukacja - ostre białaczki dziecięce

Prof. Wiesław Jędrzejczak: ostre białaczki u dzieci i CAR T

Prof. Wiesław Jedrzejczak z Warszawskiego Uniwesytetu Medycznego przedstawia najciekawsze doniesienia 22. Kongresu EHA w Madrycie.

28.06.2017 / hematoonkologia.pl / Edukacja - ostre białaczki dziecięce

Prof. Tomasz Szczepański: nowe terapie w ostrej białaczce limfoblastycznej

Doniesienia z 22. Kongresu EHA w Madrycie

20.06.2017 / dr I. Olejnik / Edukacja - ostre białaczki dziecięce

Ryzyko wtórnego nowotworu u dzieci z ostrą białaczką limfoblastyczną - grupa niskiego ryzyka najbardziej zagrożona

U osób, które były leczone z powodu choroby nowotworowej (childhood cancer survivors CCS) w dzieciństwie, ryzyko wtórnego nowotworu jest większe niż pozostałej populacji. Ryzyko wystąpienia ponownie choroby nowotworowej związane jest z elementami prowadzonego leczenia: radioterapią, podawaniem inhibitorów topoizomerazy II, leków alkilujących, asparaginazy, tiopuryn, a nawet czynnika wzrostu kolonii granulocytów.

29.05.2017 / hematoonkologia.pl / Edukacja - ostre białaczki dziecięce

Szczyt zachorowań na nowotwory krwi wśród dzieci przyda między 1 a 5 rokiem życia. 60 proc. rodziców chorych dzieci rezygnuje z pracy

Co czwarty chory z nowotworem krwi musi zrezygnować z pracy, a kolejne 28 proc. musi znacznie ją ograniczyć – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Fundacji DKMS. Blisko 60 proc. rodziców zaprzestało jakiejkolwiek aktywności zawodowej z powodu opieki nad chorym dzieckiem. Na olbrzymie koszty społeczne chorób nowotworowych zwracano uwagę podczas tegorocznego Światowego Dnia Walki z Nowotworami Krwi.

23.05.2017 / dr I. Olejnik / Edukacja - ostre białaczki dziecięce

Zwiększone ryzyko chorób nowotworowych układu krwiotwórczego u dzieci urodzonych po leczeniu niepłodności – przegląd piśmiennictwa

Ponad sześć milionów dzieci przyszło na świat dzięki technice wspomaganego rozrodu (ART), a 2-3% tych porodów miało miejsce w Europie.

13.04.2017 / dr I. Olejnik / Edukacja - ostre białaczki dziecięce

Ryzyko nawrotu ostrej białaczki limfoblastycznej (ALL) u dzieci - raport Grupy COG

Grupa Children's Oncology Group przeanalizowała ryzyko nawrotu ostrej białaczki limfoblastycznej (ALL) u dzieci zależnej od nawyku przyjmowania merkaptopuryny oraz stężenia neukleotydów tioguaniny (TGN) w krwinkach czerwonych.

4.04.2017 / hematoonkologia.pl / Edukacja - ostre białaczki dziecięce

Czy możliwa jest dalsza poprawa wyników leczenia u dzieci z ALL?

Wypowiedź prof. Tomasza Szczepańskiego z Kliniki Pediatrii, Hematologii i Onkologii Dziecięcej Śląskiego Uniwersytetu w Zabrzu

27.03.2017 / hematoonkologia.pl / Edukacja - ostre białaczki dziecięce

Prof. Sebastian Giebel: Poprawa wyników leczenia chorych na ostrą białaczkę limfoblastyczną

Wypowiedź prof. Sebastiana Giebela dotycząca poprawy wyników leczenia chorych na ostrą białaczkę limfoblastyczną.

20.03.2017 / dr I. Olejnik / Edukacja - ostre białaczki dziecięce

Wskaźnik masy ciała u dzieci z ostrą białaczką limfoblastyczną w chwili rozpoznania a wynik leczenia

W ostatnich czterech dekadach postęp w leczeniu ostrej białaczki limfoblastycznej (ALL) u dzieci pozwolił uzyskać wynik 5-letniego przeżycia powyżej 90%. Stało się to dzięki postępowi w stratyfikacji protokołów leczenia i udoskonalenie leczenia wspomagającego.

28.02.2017 / hematoonkologia.pl / Edukacja - ostre białaczki dziecięce

Postępy w leczeniu ostrej białaczki limfoblastycznej u dzieci

Wywiad z prof. Tomaszem Szczepańskim z Kliniki Pediatrii, Hematologii i Onkologii Dziecięcej, Śląskiego Uniwersytetu Medycznego.

23.02.2017 / dr I. Olejnik / Edukacja - ostre białaczki dziecięce

Połączenie bortezomibu i chemioterapii w leczeniu wznowy/nawrotu ostrej białaczki limfoblastycznej u dzieci

Znaczącemu postępowi w leczeniu ostrej białaczki limfoblastycznej u dzieci (ALL) w ciągu ostatnich dekad niestety nie towarzyszy podobny wynik w leczeniu nawrotu/wznowy (R/R) tej choroby. U dzieci, u których udaje się uzyskać całkowitą remisję (CR) w przypadku RR ALL długotrwałe całkowite przeżycie waha się od 5% do 50% dla pacjentów w pierwszej lub kolejnych wznowach.

16.02.2017 / hematoonkologia.pl / Edukacja - ostre białaczki dziecięce

Prof. Jan Styczyński konsultantem krajowym

Prof. Jan Styczyński został mianowany nowym konsultantem krajowym w dziedzinie onkologii i hematologii dziecięcej.
Serdecznie gratulujemy!

16.01.2017 / dr I. Olejnik / Edukacja - ostre białaczki dziecięce

Zakażenie in utero cytomegalowirusem a ryzyko rozwoju ostrej białaczki limfoblastycznej u dzieci

Zakażenia jako czynnik etiologii rozwoju ostrej białaczki limfoblastycznej (ALL) u dzieci przedstawiane są od lat. Do tej pory badano rolę różnych potencjalnych czynników lecz nie przeprowadzono szeroko zakrojonych badań o charakterze przesiewowym uwzględniających bakterie i wirusy.

19.12.2016 / dr I. Olejnik / Edukacja - ostre białaczki dziecięce

Niedrożność dostępu naczyniowego – czy konieczne jest badanie RTG klatki piersiowej u dzieci z chorobą nowotworową

Leczenie chorób hematologicznych i nowotworów litych u dzieci wymaga założenia centralnego dojścia dożylnego (venous access device – VAD). Jest on wykorzystywany zarówno do podaży leków jak i pobierania krwi do badań.

30.11.2016 / dr I. Olejnik / Edukacja - ostre białaczki dziecięce

Skuteczność i toksyczność podaży dokanałowej liposomalnej postaci cytarabiny - leczenie I linii w ostrej białaczce limfoblastycznej u dzieci

W pracy przyjętej do druku w J Pediatr Hematol Oncol. autorzy ze skandynawskiej grupy badawczej przedstawili wyniki prospektywnego, randomizowanego badania oceniającego skuteczność i toksyczność konwencjonalnego leczenia dokanałowego (cytarabina, metotreksat, hydrokortyzon) w porównaniu do podaży liposomalnej postaci arabinozydu cytozyny w pierwszych 60 tygodniach leczenia podtrzymującego remisję, w grupie wysokiego ryzyka ostrej białaczki limfoblastycznej (ALL) u dzieci.

14.11.2016 / dr I. Olejnik / Edukacja - ostre białaczki dziecięce

Minimalna choroba resztkowa – kliniczna zależność u dzieci z różnymi podtypami ostrej białaczki limfoblastycznej leczonych wg. protokołu opartym na odpowiedzi na leczenie

Poziom minimalnej choroby resztkowej (MRD) mierzony w trakcie leczenia ostrej białaczki limfoblastycznej (ALL) odpowiada, zarówno odpowiedzi na chemioterapię, jak i łącznemu oddziaływaniu białaczki (nowotworu)  i indywidualnej odporności u każdego z pacjentów, regulując tym samym skuteczność leczenia.