Twoja przeglądarka ma wyłączoną obsługę JavaScript - hematoonkologia.pl korzysta z tej technologii i zaleca włączenie jej! Jak to zrobić, przeczytasz w Pomocy Google lub na enable-javascript.com (w języku angielskim).

hematoonkologia.pl - portal edukacyjny dla lekarzy

Ostre białaczki - leczenie

Podstawowa zasada leczenia jest niezależna od rodzaju ostrej białaczki - standardowym postępowaniem jest chemioterapia w warunkach szpitalnych.

Pierwszym cyklem chemioterapii jaki pacjent otrzymuje jest chemioterapia indukująca, która ma za zadanie uzyskanie cofnięcia się choroby (indukcji remisji) do poziomu niewykrywalnego standardowymi badaniami. W ostrej białaczce szpikowej trwa 7 dni codziennie a w ostrej białaczce limfoblastycznej podawana jest co tydzień przez cztery tygodnie.

Kolejne cykle to chemioterapia konsolidująca, której zadaniem jest wzmocnienie (konsolidacja) remisji. W ostrej białaczce szpikowej chemioterapię podaje się przez kilka dni. W ostrej białaczce limfoblastycznej leczenie przebiega według schematu, w którym chemioterapię podaje się w określonych dniach na przestrzeni kilku tygodni. W ostrej białaczce limfoblastycznej konieczne jest również wykonywanie punkcji lędźwiowych celem sprawdzenia czy komórki białaczkowe nie przedostały się do centralnego systemu nerwowego.

Po zakończeniu leczenia indukującego i konsolidującego i uzyskaniu remisji (ustąpienie objawów choroby) część pacjentów kierowanych jest do przeszczepienia szpiku, część zaś otrzymuje cykle chemioterapii podtrzymującej, które są o wiele mniej intensywne niż poprzednie i nie wymagają długich pobytów w szpitalu. Leki cytostatyczne (chemioterapia) podawane są drogą dożylną. Jednak ze względu na silne działanie drażniące nie jest możliwe podawanie ich do żyły obwodowej poprzez cienki cewnik (wenflon). Konieczne jest zapewnienie dostępu do dużych naczyń żylnych co uzyskuje się poprzez założenie cienkiego przewodu (cewnik centralny) przez żyłę szyjną lub podobojczykową.

W leczeniu wspomagającym stosowana jest: antybiotykoterapia lub/i leki przeciwgrzybiczne, jeżeli dojdzie do infekcji; transfuzja krwi w przypadku niskiego poziomu czerwonych komórek krwi i podanie płytek krwi w przypadku niskiego poziomu trombocytów, grożącego krwawieniem. Leczenie wspomagające ma na celu łagodzenie skutków ubocznych chemioterapii.